Over Fleur

Fleur

36 jaar geleden ben ik geboren in Sri Lanka. Toen ik 10 maanden oud was, ben ik geadopteerd door mijn Nederlandse adoptieouders. Ik woon in Emmen en ik ben moeder van een dochter van 9 en een zoon van 7.  Alle drie hebben wij veel kenmerken die passen bij hoogsensitiviteit en beelddenken. 

Mensen omschrijven mij als een vrolijke, open en empathische vrouw.  Ik hou van diepgang met een nuchtere en kritische blik gecombineerd met humor.  

Na ruim 13 jaar voor de klas te hebben gestaan, heb ik begin 2017 mijn eigen praktijk geopend. Als leerkracht weet ik hoe belangrijk het is om samen te werken met ouders in de begeleiding van kinderen. Sinds mijn kinderen naar school gaan, ben ik mij nog veel meer bewust van de wisselwerking tussen school en thuis. 

Voor ouders en leerkrachten is het gedrag dat een kind laat zien niet altijd te volgen of te begrijpen. In mijn praktijk ga ik samen met het kind, de ouders en de leerkrachten op zoek naar de gedachten, gevoelens en emoties achter het gedrag. Kortom, ik kijk naar de onvervulde behoefte van het zichtbare gedrag.

Hoogsensitiviteit en beelddenken

‘Hoogsensitiviteit’ en ‘sterk visueel ingesteld zijn’ vraagt om een andere vorm van communicatie en begeleiding dan er standaard wordt gegeven op scholen. Om mijzelf en mijn kinderen te snappen en te begeleiden in onze ontwikkeling en manier van leren, ben ik mij gaan verdiepen in beelddenken. Als gecertificeerd coach beelddenken hoop ik nog veel meer visueel ingestelde kinderen en volwassenen te mogen ondersteunen in hun (leer)proces.

Ervaring als leerkracht 

Door mijn ruime werkervaring (sinds 2006) binnen het praktijkonderwijs heb ik veel ervaring opgedaan met verschillende leerproblemen, zoals dyslexie & dyscalculie en gedrags- en ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD, verschillende vormen van autisme en ODD, hechtingsproblemen en meer. Mijn opleiding Master SEN (Special Educational Needs (2007-2009)) heeft gezorgd voor een stevig fundament.

Een specifieke hulpvraag
Praktijkruimte Effect op Maat

Ik geniet nog elke dag van het begeleiden en coachen van leerlingen met een specifieke hulpvraag. Mijn opleiding tot contextueel leerlingbegeleider (2016-2018) was voor mij dan ook een logische keuze. Tijdens deze opleiding heb ik alles geleerd over de context van kinderen en volwassenen en de behoefte achter elk ‘ander’ gedrag dat je ziet. Ik ben gedoken in de thema’s adoptie, hechtingsproblematiek, misbruik, echtscheiding, rouw & verlies, pesten en faalangst. Daarnaast ben ik mij volledig bewust geworden van mijn eigen context en heb ik mij hier enorm in ontwikkeld.

Skills for life in Malawi

Een unieke ervaring die mij veel ‘skills for life’ heeft meegegeven was eind 2015. Ik ben met Edukans als Worldteacher naar Malawi (Afrika) geweest om lokale basisschooldocenten te mogen coachen. Een combinatie van het ervaren en beleven van het alledaagse leven met het coachen van de leerkrachten in overvolle klassen en zonder materialen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik niet alleen kennis heb gebracht, maar zelf ook enorm veel heb geleerd. Kennis en ervaring die ik tot op de dag van vandaag gebruik in mijn dagelijks leven en in de coaching.

Bewustwording van je eigen emoties en gedachten

In 2017 wilde ik mij persoonlijk en professioneel nog verder ontwikkelen. Door de opleiding NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) tot NLP practitioner heb ik geleerd hoe je je emoties en gedachten bewust kunt inzetten en gebruiken. Deze technieken zijn bruikbaar voor jong en oud en zet ik dan ook veelvuldig in tijdens mijn coaching.

HBO; Psychosociale Basiskennis

6 april 2019 slaagde ik voor mijn opleiding Psychosociale Basiskennis. Lichaam en geest werken samen en reageren op elkaar. Als coach vind ik het erg belangrijk dat je kennis hebt van wat er in je lijf allemaal gebeurt en hoe je symptomen op de juiste manier kunt interpreteren. 1 symptoom kan soms wel 100 oorzaken hebben. Door uitgebreide kennis te hebben van lichaam en geest kun je verder kijken dan wat je aan de oppervlakte denkt te zien of op tijd doorverwijzen waar nodig. Na afronding van deze opleiding heb ik een door CPION / SNRO / V&V geaccrediteerd diploma ontvangen.

Mijn unieke werkwijze heeft een effectieve invloed op de verbinding tussen ouders en leerkrachten, zeker wanneer er (tijdelijk) sprake is van ruis en de ontwikkeling van een kind dreigt te stagneren.