Hoe kan het zo zijn dat …?

Aan alle intern begeleiders, zorgcoördinatoren, schoolleiders en orthopedagogen. Ik maak me zorgen…

Hoe kan het zo zijn dat leerkrachten zich zorgen maken om hun leerling. Ouders akkoord gaan en meewerken aan een uitgebreid onderzoek in begin 2019. Het onderzoek wordt uitgesteld tot na de zomervakantie. Vervolgens na de zomervakantie ouders te horen krijgen dat het onderzoek wordt uitgesteld tot november, december. De meest vreselijke maanden ook nog voor een kind om getest te worden. En vervolgens wordt de uitslag besproken rond de voorjaarsvakantie, dus een jaar later na de aanvraag voor het onderzoek!

Hoe kan het zo zijn dat een kind zó lang moet wachten op de juiste hulp? Want iedereen wacht op de uitslagen van het onderzoek, want dan weten ze pas hoe ze moeten handelen. Is er dan niet gewoon een heel jaar weggegooid? Heeft een leerling in dat jaar zichzelf moeten redden? Maar zoals eerder al bleek is dit juist heel lastig voor deze leerling! En voordat een leerling wordt aangemeld voor uitgebreid onderzoek ben je je als leerkracht en/of ouders al een behoorlijke tijd zorgen aan het maken.

Wie heeft voor mij het antwoord? Heeft het te maken met werkdruk? Personeelstekort? Teveel kinderen waar men zich zorgen om maakt?

Ik maak deze situatie helaas mee met 90% van de leerlingen die ik in mijn praktijk begeleid. Leerlingen die ik coach, de ouders begeleid en de samenwerking op zoek met hun leerkrachten. Want daar werken we in het onderwijs allemaal toch voor? Om het kind verder te helpen in zijn ontwikkeling, om zijn gebruiksaanwijzing te vinden zodat we het maximale uit hem kunnen halen.

Ik nodig je uit om mij te helpen het antwoord te vinden op mijn vraag. Een vraag die ik stel vanuit mijn hart voor het kind, jouw leerling! En omdat ik niet weet wat ik in deze situatie aan ouders kan vertellen…

Naar volledig overzicht